diumenge, 4 de gener del 2015

El període d'adaptació



La proposta educativa davant aquesta necessitat serà adaptar les activitats a partir de les necessitats emocionals dels infants per a què es puguin adaptar a poc a poc al nou entorn educatiu.

El període d'adaptació escolar és el procés on l'infant necessita d'una intervenció on es potenciïn molt les relacions afectives per part dels adults per a què, d'aquesta manera, es vagi formant i preparant, des del punt de vista dels sentiments, l'acceptació d'un nou lloc: l'escola.

L'adaptació de l'infant a l'Escola Infantil suposa un gran esforç, ja que ha d'acceptar la nova realitat que se li presenta, una realitat que li és totalment desconeguda per al que ha viscut i que, si no és adequada, pot tenir conseqüències negatives en el nen .

Els nens i nenes viuen amb una gran angoixa el moment de la separació de la seva família. És una separació no només física, sinó també mental. Es senten menys protegits i segurs, poden sentir-se sols, abandonats, amb por. Entendre aquesta vivència i comprendre-la és fonamental per poder valorar la resposta del nen davant l'escola. Els seus plors, la seva passivitat i la seva por són respostes lògiques davant el nou repte que han d'afrontar. Els adults, tant pares com educadors, han d'adreçar aquest procés per a què el nen el superi sense traumes.

L'arribada a l'Escola Infantil suposa un canvi fonamental, implica una sortida de l'entorn familiar a on es troben segurs i protegits, a on a més tenen un paper o rol determinat, cap a un lloc molt més ampli i amb relacions diferents.

L'equip docent pretén ajudar a l'infant i la família a superar amb èxit aquest període tan complicat i començar així, un any ple de nous aprenentatges i aventures tenint com a principal objectiu l'harmonia de sentir-se acceptats, valorats i integrats, i d'aquesta manera establir relacions d'afectivitat envers els altres.

Les activitats que es duguin a terme amb els infants tindran com a objectiu aconseguir l'adaptació i el coneixement del centre, dels companys i principalment treballar l'afectivitat i emocions, fomentant així el benestar propi, la companyia, l'amistat i la integració en un grup.
Es treballaran algunes activitats de manera individual si hi ha algun nen que li calgui.

En quant a la metodologia d'actuació serà flexible, motivadora i personalitzada, tenint en compte les capacitats i els temps d'aprenentatge de cada nen o nena, és a dir, respectant el ritme individual de cada infant, sense pressions ni discriminacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada