En
l'educació infantil el tractament a la diversitat juga un paper molt important
ja que en aquest nivell l'infant s'inicia en l'escolarització, i és en aquesta
etapa on es desenvolupa al màxim el seu potencial intel·lectual, i comencen a
descobrir el món que els envolta. Per tant, els educadors tenen un paper molt
important en aquesta etapa, considerem vital l'atenció i el tractament
individual de cada infant, doncs cada persona té un ritme maduratiu diferent
que cal respectar.
*Com detectem la
diversitat dins l´aula?
En els primers
dies d'escola, durant el procés d'adaptació, l´educadora no coneix els infants,
té referències que li han donat els pares, o d'altres escoles on hagi estat
l´infant, o informes mèdics, etc..però no coneix el comportament dels infants,
o les seves actituds, costums, interessos, etc.. Tot i així, en els primers
moments de contacte entre educadora infants, ja es pot veure qui és més mogut,
qui és més tímid, etc… durant el dia a dia, amb la rutina i els hàbits que anem
aplicant podem veure si hi han infants que requereixen una atenció més especial
o no. Un moment tan decisiu com és l´adaptació dels infants en l´escola, hem de
fer tot el possible perquè aquells infants que visquin aquest període amb més
ansietat o angustia, trobin la manera de sentir-se segurs i gaudir de tot
allò que l´escola li ofereix.
*Com portem a terme l´atenció a la
diversitat?
L'atenció a les
necessitats educatives de tots els alumnes ha de plantejar-se des de la
perspectiva global del centre, és a dir, on tots ens veiem implicats i hem
d´estar informats de les necessitats de tots els infants.
Això vol dir
que en tindrem en compte aquestes necessitats a l´hora de planificar activitats
i programar temari.

Per tal
de dur a terme l'atenció a la diversitat a l'aula es preveu activitats
en: racons, tallers, petit grup, entre altres coses, que permeten l'atenció més
individual, ampliant o reforçant els aprenentatges segons sigui més convenient.
Les mesures més
especifiques d´atenció a la diversitat poden ser organitzatives, intervenció de
dos educadores a l´aula, agrupaments flexibles, suport en petit grup o de
manera individualitzada, dins i fora de l'aula, etc..
*Com fem l´atenció a la diversitat en el
període d´adaptació?
Durant
el període d'adaptació, els primers dies l´escola rep als infants amb les seves
famílies, en horaris reduïts i en petis grups. Això és general per tothom, però
si veiem que hi ha cap infant o família que necessita un període d'adaptació
més llarg se li dóna aquesta possibilitat per tal que l´infant visqui la
separació dels pares amb el mínim d'angoixa possible.
També tenim
molt present la comunicació família-escola, ja que veiem la família com una
font de coneixement sobre l´infant, sobre els seus hàbits i les seves
necessitats.
Per nosaltres,
l´atenció a la diversitat s'ha de basar en el tracte individualitzat per part
de l'escola cap a l´infant i família, responent a les necessitats particulars
de cada infant i família i arribant a tots per tal de garantir les mateixes
oportunitats a tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada