diumenge, 4 de gener del 2015

Atenció a la diversitat

En l'educació infantil el tractament a la diversitat juga un paper molt important ja que en aquest nivell l'infant s'inicia en l'escolarització, i és en aquesta etapa on es desenvolupa al màxim el seu potencial intel·lectual, i comencen a descobrir el món que els envolta. Per tant, els educadors tenen un paper molt important en aquesta etapa, considerem vital l'atenció i el tractament individual de cada infant, doncs cada persona té un ritme maduratiu diferent que cal respectar.

*Com detectem la diversitat dins l´aula?
En els primers dies d'escola, durant el procés d'adaptació, l´educadora no coneix els infants, té referències que li han donat els pares, o d'altres escoles on hagi estat l´infant, o informes mèdics, etc..però no coneix el comportament dels infants, o les seves actituds, costums, interessos, etc.. Tot i així, en els primers moments de contacte entre educadora infants, ja es pot veure qui és més mogut, qui és més tímid, etc… durant el dia a dia, amb la rutina i els hàbits que anem aplicant podem veure si hi han infants que requereixen una atenció més especial o no. Un moment tan decisiu com és l´adaptació dels infants en l´escola, hem de fer tot el possible perquè aquells infants que visquin aquest període amb més ansietat o angustia, trobin la manera de sentir-se segurs i gaudir de tot allò que l´escola li ofereix.

*Com portem a terme l´atenció a la diversitat?
L'atenció a les necessitats educatives de tots els alumnes ha de plantejar-se des de la perspectiva global del centre, és a dir, on tots ens veiem implicats i hem d´estar informats de les necessitats de tots els infants.
Això vol dir que en tindrem en compte aquestes necessitats a l´hora de planificar activitats i programar temari.


Per tal de  dur a terme l'atenció a  la diversitat a l'aula es preveu activitats en: racons, tallers, petit grup, entre altres coses, que permeten l'atenció més individual, ampliant o reforçant els aprenentatges segons sigui més convenient.

Les mesures més especifiques d´atenció a la diversitat poden ser organitzatives, intervenció de dos educadores a l´aula, agrupaments flexibles, suport en petit grup o de manera individualitzada, dins i fora de l'aula, etc..

*Com fem l´atenció a la diversitat en el període d´adaptació?
 Durant el període d'adaptació, els primers dies l´escola rep als infants amb les seves famílies, en horaris reduïts i en petis grups. Això és general per tothom, però si veiem que hi ha cap infant o família que necessita un període d'adaptació més llarg se li dóna aquesta possibilitat per tal que l´infant visqui la separació dels pares amb el mínim d'angoixa possible.
També tenim molt present la comunicació família-escola, ja que veiem la família com una font de coneixement sobre l´infant, sobre els seus hàbits i les seves necessitats. 
Per nosaltres, l´atenció a la diversitat s'ha de basar en el tracte individualitzat per part de l'escola cap a l´infant i família, responent a les necessitats particulars de cada infant i família i arribant a tots per tal de garantir les mateixes oportunitats a tothom.

L'equip d'educadors/res, sabem que la participació activa de les famílies, és una de les claus per avançar cap a la inclusió i, per aquest motiu acollim i valorem a totes per igual des de la seva diversitat. Amb la intenció de crear un clima de confiança que afavoreixi la relació entre elles i les famílies, mantenim una actitud oberta i de comprensió davant els dubtes, incertesa o negació, que puguin tenir, ja que el tipus de relació que s'estableixi amb les famílies, és un dels pilars sobre el qual es fonamenta l'èxit o el fracàs de l'educació integral dels infants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada